BakterBlog

BakterBlog

Mellékvonali motorkocsik 1:87-ben!

2017. október 22. - VikoBahn

Üdvözöllek!

Ez a bejegyzés modellgyűjteményem egyik részének bemutatásáról fog szólni,méghozzá a hazai pályákon megforduló mellékvonali motorvonatokról/motorkocsikról!

p1140221.JPG

Először írnék néhány gondolatot a modellezésről:

2008. óta foglalkozom vasútmodellezéssel,főként hazai témát gyűjtök,ebből adódóan gyűjteményem jelentős része egyedi készítésű modellből áll.Kedvenc témám a magyar dízelvilág,hiszen ebbe szerettem bele még anno!

Nézzük,mit is takar a cím!

A hazai mellékvonali forgalmat lebonyolító járművek vonatkozásában nincs különösen nagy változatosság,ami napjainkat illeti.Magyarország mellékvonalain javarészt a Csehszlovák gyártmányú 117-es (Korábban Bzmot) sorozatú járművek és ezek modernizált (127-es) változatai,illetve az orosz gyártmányú Bpmot (6341),ma 416-os sorozatú iker motorkocsik dolgoznak.A nem villamosított fővonalakon német gyártmányú (Desiro) 426 sorozatú motorvonatok is futnak,illetve itt még előfordul a mozdonyos vontatás is M41-es (418-as) sorozatú dízelmozdonnyal.

Amikor a vasutat megszerettem,körülbelül 3-4 éves kis srác lehettem,akkoriban előfordult még a kedvenc motorvonatom is (MDmot) sok mellékvonalon.Ha visszatekintünk a múltba,egészen az 1940-es évekig,láthatjuk,mennyi járműtípus megfordult hazánk mellékvonalain.Csak néhány jármű a teljesség igénye nélkül:Bbmot,ABbmot,Bcmot,Bamot,MDmot,Bzmot, csupa-csupa dízelkórus!

Az MDmot sorozatú motorvonatok 1969-től kezdve közlekedtek és egészen 2011-ig szolgálták a vasutat.Kezdetben elnevezésük MDa motorvonat volt.A járművek egy motorkocsiból és egy vezérlőkocsiból,továbbá 1. és 2. osztályú betétkocsikból álltak.A motorkocsiban poggyászteret is kialakítottak,innen ered a motorkocsi nevében található "D" betű.A jármű teljes egészében hazai fejlesztésű és gyártású motorvonat,amely nagy komfortnövekedést hozott az utasoknak.A vezérlőkocsiban kapott helyet a fűtőegység,egy külön dízelmotorral.

p1140389.JPG

p1150149.JPG

MDa sorozatú,3001 pályaszámú poggyászteres motorkocsi 1:87 méretarányban:

A modell 2009-ben készült kézzel,0,3 mm vastag sárgaréz lemezből.Eredetileg MDmot 3001 pályaszámmal rendeltem,de később (2013-ban) átfestésen esett át,megkapta az eredeti festést,így MDa 3001 lett.

p1180248.JPG

 Bzmot

A Bzmot sorozatú motorkocsik gyártása 1977-től kezdődött.A MÁV ebből a típusból szerzett be a legtöbbet a mellékvonali járművek közül.A motorkocsi megnevezésében a "z" arra utal,hogy a jármű kéttengelyes.A motorkocsikhoz gyártottak mellékkocsikat is,kétféle kivitelben: Bzx és BDzx.Az utóbbi mellékkocsi poggyásztérrel is rendelkezett.A járművek többször is átestek motorcserén,eredetileg Skoda gyártmányú motorral voltak felszerelve.Jelenleg MAN D2866 LUH 20 típusú dízelmotorral üzemelnek.Néhány jármű korszerűsítésen esett át,így többféle kivitellel is találkozhatunk.A 400-as sorozatú Bzmot motorkocsik "Interpici" néven váltak ismertté,eredetileg az IC vonatokra való ráhordásra lettek átalakítva.Jelenleg szimpla személyvonatokként közlekednek.Van egy iker motorkocsi is,melyet egy mellékkocsiból és egy motorkocsiból készítettek.A járműből egyetlen egy üzemel,a tervek szerint mind ilyen lett volna.Vannak még egyéb,másabb kinézetű Bzmot motorkocsik is,erről majd később.

p1130275.JPG

Bzmot motorkocsik 1:87 méretarányban:

p1170023.JPG

p1170019.JPG

Jelenleg kettő darab Bz-m van,melyek közül az egyik az eredeti,gyári motorkocsinak felel meg,a másik pedig a mai festéssel megegyező modell,ám sima MÁV feliratokkal,tehát még 2007. előtti állapotot idéz.

Mindkét modell Cseh építőkészlet felhasználásával készült kézzel,Varga Zsombor által.A járművekben utastéri berendezés is található.Tervben van még további járművek beszerzése is,ilyen például az imént említett iker Bz vagy a 400-as sorozatú IP Bz.

 Bpmot,usgyi:

p1140477.JPG

A motorvonatokból összesen 40+1 darabot szállítottak le Magyarország számára.A "+1" a ráadás,hiszen van egy,a többitől eltérő motorvonat is,melyet Csehország részére gyártottak,ahol azt sosem használták.Mi ezt alkatrésznek vettük meg,mivel alapvetően ugyanolyan egységekből áll,mint a mieink,csupán külsőleg másabb.Az első motorvonatok 2002-ben érkeztek.A járművekben van légkondicionáló berendezés,az ajtók gombnyomásra nyitódnak és záródnak.A járművek két egységből állnak,melyeket egy csuklós rész kapcsol össze.Minden egységben található 1-1 vezetőfülke és 1-1 dízelmotor.A motorvonatok átfestése idén kezdődött meg,az eredeti,piros-fehér festés helyett kék-fehér színt kapnak,egységesítve a Máv-Start Zrt. járműveit.

Usgyik 1:87 méretarányban:

Usgyiból bizony nemigen volt modellben,leszámítva 1-2 darab maszek járművet.Régebben én is próbálkoztam egy motorvonat elkészítésével,ami valahogy mindig abbamaradt.Egy napon megláttam azon a bizonyos közösségi oldalon,hogy egy srác 3D nyomtatással készít mindenféle hazai járművet.Láttam Ganz Csuklós villamost és EV3-as Szovjet metrót.Írtam neki,megoldható lenne-e rendelésre tőle járműveket venni.Ő készségesen állt hozzá,máris megemlítettem neki az Usgyit.A tervezéssel durván 1 hét alatt elkészült,a próbanyomtatás is megtörtént.Elmentem Pestre,megnéztem a prototípust közelebbről is.Az eredmény meggyőző volt,olyannyira,hogy kapásból rendeltem egy másodikat is.Jelenleg egy darab van a járműparkomban kész állapotban,egy pedig festés alatt áll.

p1180148.JPG

p1180240.JPG

Gysev 5047-es:

p1160548.JPG

A Gysev nem villamosított vonalain szolgálnak a Jenbacherek.A motorkocsik 4 tengelyesek,készült belőlük szóló és iker változat is.Kettő darab a Kárpát-Vasút KFt-hez került,ahol mérőkocsik továbbítására használják őket.

Jenbacher 1:87-ben:

p1150478_1.JPG

A modell Kleinbahn gyártmány,világítás és digitális előkészítés nélküli változat.Egyszerű kivitelű,alapmodell.

 

Folytatás következik!

A folytatásban szó lesz a jelenleg készülő 1:87 méretarányú Abmot motorkocsiról,illetve a még el nem készült MDmot motorkocsikról és további uzsgyikról is.

A bejegyzés trackback címe:

https://vikobahn.blog.hu/api/trackback/id/tr3912883878

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása